Jokkmokkguiderna har varit verksamma sedan 1995 och är idag ett mycket väletablerat guideföretag på marknaden med ett tydligt kvalitetsfokus på sin verksamhet. Den nyligen avslutade vintersäsongen har ytterligare visat på det stora intresse för att besöka vår region som finns där ute. Det är inte bara Kung Bore som kört på för fullt; Jokkmokkguiderna har också upplevt en fantastisk säsong.

-Totalt har vi haft runt 85 dagar med övernattningsturer sedan första december. Först trettio dagar med fyradagarsturer och nu har vi precis avslutat en period med 54 dagar med långturer, berättar Matti Holmgren, som tillsammans med Stina Svensson utgör Jokkmokkguiderna.

-Omsättningsmässigt så har det ökat väldigt mycket. Efter förra året, trodde vi inte att det skulle gå att öka mer. Vi kan inte köra fler turer, men vi har fått fler fulla slädar och har fått bättre lönsamhet på de turer vi gör, flikar Stina in.

-Det ger väldigt bra avkastning för oss ekonomiskt, fortsätter Stina.

-Men för varje år får vi tacka nej till allt fler kunder – vi har nått vårt kapacitetstak, fortsätter hon.

Norrsken i Pårte. Foto: Jokkmokkguiderna

Vad är viktigt för att hitta rätt kunder? Hur ser den typiske kunden ut?

-Trevlig, skrattar Matti

-De flesta av våra kunder är väldigt bra att ha att göra med, fortsätter han.

-Vi försöker att inte bara växa som företag, vi försöker även växa i vår arbetssituation och en viktig del i det är att hitta en gäst som passar för just den turen som denne valt att vara med på, menar Stina som fortsätter:

-Vi försöker vara väldigt tydliga med vad vi säljer och det händer ofta att vi får säga att ”tyvärr, vi har inte en produkt som passar dig”

-Det är jätteviktigt när det gäller kvalitetsarbetet – en missnöjd kund är ofta en kund som hamnat på fel tur. Man måste vara tydlig med vad en tur innebär och våga tacka nej om man känner att det inte är riktigt rätt tur till en viss kund. Dåliga omdömen handlar ofta om det, menar Matti

Kvalitet innebär ju också att man som företag arbetar med andra näringar som kan påverkas och ni kör ju turer i Laponia. Hur fungerar samarbetet med samebyarna i området?

-Samarbetet och kommunikationen med renskötarna och berörda samebyar fungerar otroligt bra och mervärdet för vår del är ovärderligt. Vi är otroligt tacksamma för den renskötsel som bedrivs. Det ger liksom en extra dimension och själ till det området vi färdas igenom, menar Matti.

Stina, Jokkmokkguiderna. Foto: Jokkmokkguiderna

Åttio-nittio dagar i fält är lång tid. Har ni upplevt några speciella höjdpunkter den gångna säsongen?

Matti och Stina blir lite tankfulla och tystnar för ett ögonblick men efter en kort paus börjar Stina lite trevande:

-En av höjdpunkterna för mig var att vi för första gången på flera år kunde köra en tur tillsammans, annars så brukar Matti köra de längre turerna till fjälls och jag kör kortare turer med Jokkmokk som bas.

-Det blev ju väldigt lättsamt för mig också, eftersom vi då var två som kunde ta hand om gruppen, inflikar Matti som fortsätter:

-En annan av höjdpunkterna var nog när vi var ute med tolv personer – tre barnfamiljer i temperaturer ned mot minus trettiofem med fem nätters övernattning i tältkåta och allt bara funkar.

-Det är ju en sån där ”Yes – där satt den!”, skrattar Matti

-I år kunde vi också köra in i Rapadalen, fortsätter han.

-Vi rör oss ju över stora områden och förhållandena påverkas såklart av väder, vind och snöförhållanden men i år hade vi några fantastiskt fina dagar i Rapadalen.

Det är ju rätt kallt när temperaturen går under trettio grader. Hur upplever gästerna kylan såna gånger?

-Det kan vara lite skrämmande och de har respekt för den. Men gästerna var väldigt nöjda efter turen och inga fick några frostskador, ler Matti och Stina.

Jokkmokkguiderna har massor med grejer på gång, såväl inför sommaren som inför nästa vintersäsong. Läs mer på deras webbsida!